söndag 2 maj 2010

Har bakat

Muffinsen är nu avsmakade, de var mycket goda..  Dock något för söta.
Jag hade en tredjedel av vad receptet sa av socker i muffinsen. Men det hjälpte visst inte. ;0)


 På keramiken jag går på så skiftas vi om att ha fika med oss. Idag är det min tur. Visserligen var där något om att vi skulle ha nyttig fika med oss.. Men frågan vad är nyttigt? Och har det så stor betydelse när det bara är varannan söndag? ;0)   Så idag har jag bakat vaniljmuffins och igår gjorde jag för första gången egengjord sugerpaste, Mycket enklare än vad man tror. Och så förstås mitt älskade fluff... Den här gången blev det mariannefluff.. Ljuvligt. Dom har fått klart godkända av gubben. Nu får vi se vad resten säger...

Sugerpaste

  • 1msk gelatinpulver
  • 4msk kallt vatten
  • 1msk matolja
  • 1½ dl vit baksirap
  • ca 15 dl florsocker

  • Smält gelantinpulveret i vattenbad.
  • När gelantinen har smält så blanda i oljan och sirapen.
  • Häll upp florsockret i en skål/bunke eller vad nu än väljer att blanda i.
  • Häll i vätskan.
  • Blanda sedan förhand eller med hushållsmaskin. Det funkar för hand, men det är jobbigt så det är bra om man har en stark person att hjälpa en.. ;o)
  • När degen är mindre klettig så är det dags att knåda för hand. Även här är det bra om man kan vara två. =0) Är nog bäst dagen efter. Degen ska vara rumstempererad för att lättast kunna kavla den.. och även då är det jobbigt. ;0) Om degen ska förvaras i kylen eller rumstempererad vet jag ej. Jag har den i kylen.. Men det är kanske inte bra...

Fluff

  • ca 150 g godis (mindre om det är gelégodis)
  • 3 dl grädde.

  • Värm grädden, den får ej koka. Blanda ner godiset och låt det smälta.
  • När all godisen smällt sätter man den i kylskåpet till dagen efter.
  • Därefter vispa den med elvisp.
  • Voila mumsig fluff bra till tårta, muffins och andra bakverk. =0)

Inga kommentarer: