söndag 21 februari 2010

Maskerade av Terry Pratchett

The show must go on.

Först och främst måste jag väl erkänna att jag läst denna boken förr,
många av Pratchetts böcker blir snuttefiltar för mig. ;0)

Agnes eller ska vi kalla henne Peredita X börjar på Operahuset i Ankh-Morpork. Och börjar man sjunga för ett sådant måste man ju ta med att alla stora Operahus har sina spöken.
Men vad händer när spöket börjar bli agressiv och mördar folk?

Granny Weatherwax och Nanny Ogg ska ändå till till Ankh-Morpork för att få pengarna som Nanny Ogg inte har fått från den underbara kokbok hon skrivit, The Joye of Snacks. (recepten i denna måste provas, *hosthost*) Och då måste dom ju besöka Agnes. (och få henne till att försöka att få med henne hem igen)

Men dom upptäcker att där är något fel och så måste dom ju lägga sina näsor i blöt, för dom är ju ändå häxor. 

Älskar man Opera eller Andrew Lloyd Webber så måste man läsa maskerade. Men läs den på engelska.Och gärna flera gånger. Där är så många referenser, dolda skämt (gärna snuskiga) som man lätt missar. Dock måste jag varna att Pratchett är beroende framkallande och det är inte lämpligt att läsa honom på offentliga platser då man ibland inte kan hålla sig för skratt. Man får många märkliga blickar.



3 kommentarer:

Liiv sa...

Sv: Aha, det var ju lite tråkigt :o

Victoria sa...

Ah, jag har inte orkat läst nån sån bok nån gång, men den lät ju lite rolig då kanske.. men jag orkar sällan läsa såna böcker tyvärr och inte på engelska riktigt heller :/ lite synd kanske..

Ina sa...

terry prattchet hade du kanske gillat, han skriver inte särskilt typiskt fantasy.. Det kanske blir ett sätt att över upp engelskan!