söndag 1 mars 2009

Jag har sett Salander, men var fanns "kalle" Blomkvist?

Varning Spoiler

Nu har jag sett filmen Män som hatar kvinnor. Jag försökte att inte att ha för höga förväntningar
Jag tyckte dock att de lyckades att schabbla bort storyn med att ändra för mycket från boken.
Jag vet ju om att det inte går att ha helt som det står i böckerna, men jag tycker nog att det är bättre att ta bort än att skriva om. Man ska inte ändra för mycket.

EX
  • Anita Vanger är död i filmen, men ej i boken.
  • Lisbets löser gåtan med bibelcitaten, var det ej hans dotter?
  • Dödade verkligen Lisbet Martin i boken? (är lite osäker här, det kanske hintades om det)
  • Harriet var hon inte mörkhårig med färgade sig blond?
  • Dom ändrade lite för mycket i ordningen på vissa händelser.
  • mm
Jag vet att man inte borde störa sig på sådana saker. Men jag kunde helt enkelt inte låta bli. ;o)

Som sagt Noomi Rapace lyckades att spela Salander. Det måste ha varit en riktig svår roll.
Jag tror inte att någon annan skulle kunnat spela rollen bättre.
Hon gjorde hela filmen sevärd. Absolut.

Dock var Michael Nyqvist jättedålig som
Mikael Blomkvist. Helt ocharmig, kall, tråkig och utan glimten i ögat. Fick han bara rollen för att dom har liknande namn eller? Utseende stämde överens med min inre bild.
Men jag tyckte att det var bra att dom drog ner på sexet i filmen, ja annars hade den väl varit fem timmar lång- ;0)

Ewa Fröling passade inte heller alls in i rollen som Harriet. Inte det minsta.
Fanns där verkligen ingen som passade?

En scen som jag tyckte mycket om var våldtäksscenen då den kändes riktigt obehaglig verklig.
Jag kunde knappt se. Peter Andersson var verkligen Nils Bjurman, han var så äcklig att jag nästan ville spy.

Jag undrar vad folk som inte läst boken tyckte om filmen, fick dom något grepp?

Jag rekommenderar folk att vänta tills den kommer ut på dvd.
Eller ännu bättre, läs böckerna...

1 kommentar:

Victoria sa...

Huga, jag får typ men av våldtäktsscener i filmer.. jag glömmer dom aldrig typ.. kan inte med sånt. Jag mår psykiskt dåligt bara jag ser det..

Känner liksom mig illamående, kan inte alls med sånt.. men ja, jag vet inte.. jag är så iaf :)