tisdag 17 juni 2008

Marsvin

RIP
Marsvinet Smilla gick bort igårnatt. Det var väntat, men alltid lika sorgligt. Vi får hoppas bara att Kung Christian inte dör av sorg. Dom bodde förstås inte i samma bur med dom lekte ofta på golvet eller i sängen tillsammans.

Denna text har cirkulerat runt på nätet i många år och jag tror att den är översatt ifrån engelska.
Vanligtvis tycker jag inte om att ta andras texter. Men författaren får ursäkta mig, för den är just vad alla djurägare behöver läsa just efter ett älskat djur har dött.



REGNBÅGSBRON!

På den här sidan himlen finns en plats som kallas Regnbågsbron.

När ett djur som varit särskilt betydelsefull för någon dör,
så kommer det till Regnbågsbron.
Där finns ängar och kullar för alla våra speciella vänner
så att de kan springa och leka tillsammans.

Där finns tillräckligt med mat, vatten och solsken,
och våra vänner har det varmt och skönt.
Alla djur som har varit sjuka och gamla
blir återställda till hälsa och vigör;
de som varit skadade eller handikappade blir friska och starka igen,
precis som vi minns dem i våra drömmar från gångna tider.

Djuren är glada och nöjda, utom för en liten sak;
de saknar alla någon väldigt speciell som de varit tvungna att lämna kvar.
Alla springer och leker tillsammans,
men en dag kommer någon av dem att stanna upp och titta i fjärran.

Dess klara ögon är intensiva; kroppen börjar skälva.
Han springer plötsligt ifrån gruppen, flyger över det gröna gräset,
hans ben bär honom fortare och fortare.
Han har sett dig, och du och din speciella vän möts till slut
i en lycklig återförening för att aldrig skiljas igen.

Lyckliga kyssar regnar över ditt ansikte,
dina händer smeker på nytt det älskade huvudet,
och du ser ännu en gång in i de tillgivna ögonen på ditt djur
som så länge varit frånvarande från ditt liv
men aldrig från ditt hjärta.

Sen går ni över Regnbågsbron tillsammans...

Jag gråter varje gång jag läser den här texten.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Det var en mindre trevlig dag igår beroende på vädret, visserligen var det mysigt med regn, åska och hagel. Men jag får migrän av åska. =0( Det konstiga den här gången var att jag fick migrän efteråt. Det brukar vara så att jag får migrän innan åskan, eller en riktig hemsk huvudvärk. Så det har varit gånger var jag har sagt till folk, idag blir det åska. Och så har reaktionen varit, nää det ska inte bli åska idag. Men jag har oftast rätt.

Annars var det bara en allmän slödag igår, gick runt och småstädade, slösurfade och läste lite grann. Kanske var det vädret i sig som gjorde mig slö. Jag ska försöka vara lite mer aktiv idag, och vilket fall som helst så ska jag ju iväg in till stan senare idag.

Dagens Anka!

2 kommentarer:

Persiljas Hus sa...

Trist med marsvinet! Aldrig roligt när ett kärt husdjur dör.
Tack för kommentaren hos mig! ska genast spana in den boken! Älskar just när man kan göra saker av skräp!

Victoria sa...

Vad sorgligt, jag är ledsen för din skull.. hoppas andra marsvinet klarar det iaf och inte blir alltför ledsen.. :(

Usch så sorgsligt :(´

KRAM KRAM!